Boktips: Böcker
om konflikter och konflikthantering
Här
finns tips på böcker om arbetsplatskonflikter och angränsande
ämnen. Det finns tre olika listor för språken svenska,
engelska och tyska. Saknar du titlar
som du tycker borde finnas med är du välkommen att skriva ett
par rader till mig: arbetsplatskonflikt@av.gu.se
SVENSKA
(och norska)
EKSTAM, K. (2000) Handbok i konflikthantering, Liber Ekonomi.
Detta är en mycket bra och användbar handbok i konflikthantering
på arbetsplatser, såväl för den som råkat
drabbas som för de som regelbundet arbetar med konflikthantering.
LENNÉER-AXELSON,
B. & THYLEFORS, I. (1996) Om konflikter. Hemma och på jobbet,
Stockholm: Natur och Kultur.
Denna bok kombinerar handfast kunskap med resonerande betraktelser som
väcker eftertanke och förändring.
ROSENBERG,
M. B. (2003) Nonviolent communication. Ett språk för livet
, Friare Liv Konsult (www.friareliv.se).
Marshall Rosenbergs bok om ickevåldskommunikation finns nu på
svenska. Principerna låter enkla, men de går mycket djupt.
Här finns ett kraftfullt verktyg för att kommunicera på
ett äkta och tillfredställande sätt. En kortare skrift av Rosenberg, "Vi kan reda ut det!" kan i sin helhet läsas (men inte skrivas ut) vid denna länk.
STONE, D.,
PATTON, B. & HEEN, S. (1999) Svåra samtal - hur man pratar
om det som betyder mest, Malmö: Richters.
Denna bok om svåra samtal rekommenderas mycket varmt. Med många
väl valda fallbeskrivningar visas hur vi kan utveckla vår förmåga
att hantera besvärliga samtalssituationer på ett konstruktivt
sätt.
BRAMSON,
R. (1986) Att samarbeta med besvärliga människor, Svenska
Dagbladets Förlag.
BRAMSON,
R. (1993) Att samarbeta med besvärliga chefer, Svenska Dagbladets
Förlag.
Bramson ger många väl beprövade och kloka råd om
hur man kan pröva att hantera "besvärliga" kollegor.
En del läsare irriteras förmodligen av den amerikanska konsultstilen,
men här finns mycket att hämta.
THYLEFORS,
I. (1987) Syndabockar. Om utstötning och mobbning i arbetslivet,
Natur och Kultur.
Detta är en grundlig och insiktsfull bok fokuserad på temat
mobbning i arbetslivet.
FISCHER,
R. & URY, W. (1991) Vägen till ja. En nyckel till framgångsrika
förhandlingar, Liber.
I boken förklaras pedagogiskt och med goda exempel metoden principstyrda
förhandlingar. Boken har med all rätt blivit en klassiker inom
konflikthanteringsområdet.
Andra
böcker på svenska (och norska) om konflikthantering:
AHRENFELT, B. & BERNER, R. (1992) Konflikthanteringsboken
Om vardagliga konflikter på jobbet, Almqvist & Wiksell.
BRODAL, H. & NILSSON, L. (1996) Konflikter. Vad vill de lära
oss?, Balders Förlag.
BRÄNNLUND, L. (1991) Konflikthantering: handbok för realister,
Stockholm: Natur och Kultur.
CARLANDER, M. (1990) Konflikter och konflikthantering, Almqvist
& Wiksell.
CRUM, T. (1991) Konflikter som möjlighet, Liber Ekonomi
DE KLERK, A. (1991) Att hantera konflikter: i arbete och grupp,
Stockholm: Timbro.
ELLMIN, R. (1992) Att hantera konflikter på jobbet, Almqvist
& Wiksell.
ESBJÖRNSDOTTER, B. (1994) Lär dig förstå och lösa
konflikter, ICA-Förlaget.
LARSEN, R.-P. (2002) Konflikter och oenighet på arbetsplatsen,
Studentlitteratur.
LJUNGSTRÖM, K. & SAGERBERG, T. (1991) Konflikter på
jobbet?, Uppsala: Konsultförlaget.
MALTÉN, A. (1998) Kommunikation och konflikthantering
en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
NORMAN, J. (1999) Medling och andra typer av alternativ konfliktlösning:
introduktion och handbok, Uppsala: Iustus.
SMITH, A.-C. (2001) Giraffspråket. Känslans kommunikation
- en väg till kontakt och förändring, Höganäs:
Kommunlitteratur.
SØRENSEN, B. A. & A. GRIMSMO (2001) Varme och kalde konflikter
i det nye arbeidslivet, Oslo: Tiden Norsk Forlag.
ENGELSKA
Det finns
en mycket omfattande litteratur på engelska om konflikthantering,
i synnerhet vad gäller medling och kommunikation. Här ges ett
urval läsvärda böcker, grupperade efter teman.
Konflikthantering
i allmänhet
CORNELIUS,
H. & FAIRE, S. (1989) Everyone can win. How to resolve conflict, Simon
Schuster Australia.
Detta
är en lättfattlig och pedagogisk bok om konflikthantering, skriven
för "nybörjaren."
FOLGER, J.
P., M. S. SCOTT & R. K. STUTMAN (1997) Working through conflict.
Strategies for relationships, groups and organizations, Longman.
Detta är en lärobok om konflikter och konflikthantering skriven
för universitetsstudenter. Den är innehållsrik och rätt
krävande.
GLASL, F.
(1999) Confronting conflict. A first-aid kit for handling conflict,
Stroud: Hawthorne Press.
Den österrikiske antroposofen Friedrich Glasl är en av världens
mest erfarna konflikthanteringskonsulter. I denna bok ger han lekmannen
tips om hur man på egen hand kan bearbeta konflikter på arbetsplatser.
Boken rekommenderas varmt såväl till nybörjaren som till
den mer erfarne.
TILLETT,
G. (1991) Resolving conflict - A practical approach, Sydney University
Press.
Tilletts bok är en grundläggande introduktion till konflikthanteringsområdet,
skriven för grundkurser på universitetet.
BURTON, J.
(1990) Conflict: Resolution and Provention, Hampshire and London:
Macmillan Press.
Denna något
yviga bok betonar starkt vikten av att inte stirra sig blind på
konkreta ståndpunkter, utan i stället se till de grundläggande
mänskliga behov som blivit frustrerade i en konflikt.
Kommunikation
BOLTON, R. (1987) People skills. How to assert yourself, listen
to others, and resolve conflicts, Simon & Schuster.
Boltons bok är, eller borde vara, en klassiker vad gäller verbal
kommunikation i konfliktsituationer. Den innehåller en stor mängd
kloka och handfasta råd om hur man kan förbättra sina
kommunikationsfärdigheter.
ROSENBERG,
M. (1999) Nonviolent Communication : A Language of Compassion, PuddleDancer
Press.
Marshall Rosenberg
är en av världens mest kända och erfarna tränare i
kommunikationsfärdigheter. Hans ansats, ickevåldskommunukation
(giraffspråket) är starkt inspirerad av humanistisk psykologi,
i synnerhet Carl Rogers.
STONE, D.,
PATTON, B. & HEEN, S. (1999) Difficult conversations. How to discuss
what matters most, New York: Penguin Books.
Denna bok om svåra samtal rekommenderas mycket varmt. Med många
väl valda fallbeskrivningar visas hur vi kan utveckla vår förmåga
att hantera besvärliga samtalssituationer på ett konstruktivt
sätt. (Finns
även på svenska, se ovan.)
ELGIN, S.
H. (2000) The gentle art of verbal self-defense at work, Prentice
Hall Press.
Suzette Haden Elgin är en amerikansk språkforskare och konsult
som framför allt fokuserar på hur man kan hantera verbala trakasserier.
Hennes böcker (hon har skrivit många) är mycket välskrivna
och intressanta att läsa.
LECOMPTE,
A. (2000) Creating harmonious relationships. A practical guide to the
power of true empathy, Atlantic Books.
LeCompte arbetar i samma tradition som Marshall Rosenberg. Den som vill
gå vidare från Rosenbergs bok kan här hitta ytterligare
inspiration och insikt.
Medling
MENNONITE CONCILIATION SERVICE (1995) Mediation and facilitation training
manual. Foundations and skills for constructive conflict transformation,
Third edition, Akron (PA).
Detta är en omfattande samling kortare texter om allt som har med
medling och processledning att göra. Mennoniterna är en kristen
gruppering som liksom kväkarna har en lång tradition av att
arbeta med medling och andra former av konfliktlösning.
BUSH, R.
A. B. & FOLGER, J. P. (1994) The promise of mediation. Responding
to conflict through empowerment and recognition, San Francisco: Jossey-Bass.
Denna mycket omdiskuterade bok är närmast ett måste
för den som sysslar med medling. Boken redogör för och
illustrerar principerna för transformativ medling.
McCONNELL,
J. A. (1995) Mindful mediation. A handbook for Buddhist peacemakers,
Bangkok: Foundation for Children Publishing House.
Denna bok är en mycket god fördjupning för den som redan
kan grunderna i medling. Författaren är kväkare, men använder
sig av buddhistisk filosofi och psykologi för att ge medlingen en
djupare dimension.
WINSLADE,
J. & MONK, G. (2000) Narrative mediation. A new approach to conflict
resolution, Jossey-Bass.
Boken ger ett alternativt perspektiv på medling, där de konkreta
sakfrågorna spelar mindre roll än att undersöka och bearbeta
de berättelser konfliktparterna snickrat ihop om vad som hänt
och vad som borde hända.
Andra teman
GLEASON, S. (ed.) (1997) Workplace dispute resolution. Directions
for the Twenty-first century, East Lansing: Michigan State University
Press.
Detta är en värdefull antologi som främst fokuserar på
hantering av tvister i arbetslivet, d.v.s. konflikter som blivit föremål
för förhandlingar, formella anmälningar och liknande.
KEGAN, R.
& LAHEY, L. (2001) How the way we talk can change the way we work,
Jossey-Bass.
Författarna presenterar en kraftfull metod som utgår från
vardagsfrustrationerna i arbetslivet men snabbt tränger fram till
grundvalarna i hur vi umgås med varandra och oss själva.
PEARCE, B.
& LITTLEJOHN, S. (1997) Moral conflict When social worlds
collide, Thousand Oaks: Sage Publications.
Denna bok av två kommunikationsforskare fokuserar på hur vi
hanterar djupgående värdekonflikter i samhället, som t.ex.
abortfrågan eller religiösa motsättningar. De visar på
en väg att konstruktivt hantera denna typ av mycket svårhanterliga
konflikter.
TYSKA
GLASL, F. (1997) Konfliktmanagement. Ein Handbuch für Führungskräfte,
Beraterinnen und Berater, 5. Auflage. Bern: Paul Haupt Verlag.
Detta är organisationskonsultens bibel vad gäller temat konflikthantering.
Boken är mycket gedigen och innehåller modeller och metoder
som inte finns presenterade någon annanstans.
SCHULZ VON
THUN, F. (1981) Miteinander reden 1. Störungen und Klärungen,
Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuchverlag.
Schulz von Thun är kommunikationsforskare och har utvecklat en mycket
inflytelserik och praktiskt användbar modell över verbal kommunikation.
THOMANN,
C. & SCHULZ VON THUN, F. (1988) Klärungshilfe. Handbuch für
Therapeuten, Gesprächshelfer und Moderatoren in schwierigen Gesprächen.
Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuchverlag.
Boken
baseras på ett forskningsprojekt där en familjerterapeut videofilmades
under parsamtal. Den går systematiskt och med många exempel
igenom samtalsmetodik i konfliktfyllda samtal (med särskild inriktning
på terapeutiska samtal).
BESEMER,
C. (1993) Mediation. Vermittlung in Konflikten, Königsfeld:
Stiftung Gewaltfreies Leben.
Här ges
en koncis och välgjord introduktion till medlingens grunder.
MARINGER,
E. & STEINWEG, R. (1997) Konstruktive Haltungen und Verhaltensweisen
in institutionellen Konflikten. Erfahrungen, Begriffe, Fähigkeiten,
Berghof Report Nr. 3, Berlin: Berghof Forschungszentrum für konstruktive
Konfliktbearbeitung.
Boken bygger på ett forskningsprojekt där erfarna konfliktkonsulter
intervjuats om vad de ser som konstruktiva förhållningssätt
i konflikter. Resultatet är en omfattande och systematisk genomgång
av ett stort antal förhållningssätt.
STEINWEG,
R. (1999) Arbeitsklima und Konfliktpotential, Erfahrungen aus oberösterreichischen
Betrieben, WISO Dokumente, Heft 45, Linz: Institut für Sozial-
und Wirtschaftswissenschaften.
Den österrikiske
konfliktforskaren Reiner Steinweg redovisar här erfarenheter från
en serie arbetsseminarier med fackliga ombud kring konflikthantering.
Rapporten innehåller många fallbeskrivningar och förmedlar
mycket handfast kunskap om konflikthantering i arbetslivet.
Andra
läsvärda böcker om konflikthantering på tyska:
BEGEMANN,
P. (2000) Den Chef im Griff. Wie Sie klarkommen wie Sie Ihre Ziele
durchsetzen, Frankfurt a. M.: Eichborn.
BERKEL, K. (1992) Konflikttraining, Heidelberg: I. H. Sauer-Verlag.
CRISAND,
E. & REINHARD, P. (1995) Methodik der Konfliktlösung. Eine
Handlungsanleitung mit Fallbeispielen, Heidelberg: Sauer.
FREY, C. (2000) 30 Minuten für wirkungsvolle Konfliktlösungen,
Offenbach: Gabal Verlag.
HESSE, J. & SCHRADER, H. C. (1993) Krieg im Büro. Konflikte
am Arbeitsplatz und wie man sie löst, Frankfurt a. M.: Eichborn.
NAUMANN, F. (1995) Miteinander streiten. Die Kunst der fairen Auseinander
setzung, Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag.
PESCHANEL, F. D. (1993) Phänomen Konflikt. Die Kunst erfolgreicher
Lösungs strategien, Paderborn: Junfermann Verlag.
Jordan,
T. (2002), http://arbetsplatskonflikt.av.gu.se,
Institutionen för arbetsvetenskap, Göteborgs universitet.
|