När
det hettar till
av
Pema Chödrön
De rakaste och enklaste råden om hur du ska upptäcka din sanna
natur är dessa: praktisera att inte skada någon, vare sig dig
själv eller andra, och gör varje dag vad du kan för att
hjälpa.
Om du tar denna instruktion till ditt hjärta och börjar använda
den kommer du förmodligen snabbt att upptäcka att det inte är
så lätt. Ofta, innan du hunnit lägga märke till det,
har någon provocerat dig och du har direkt eller indirekt givit
igen.
Därför, när anden är villig men ögonblicket hettar
till, skulle de flesta av oss behöva lite stöd. Vi kan behöva
mer instruktioner om hur vi ska kunna lätta upp vår stämning
och vända de väletablerade vanorna att slå tillbaka och
komma med förebråelser.
De fyra metoderna för att hålla dig kvar på din sits
ger just ett sådant stöd för att utveckla tålamod
att bibehålla öppenhet för vad som händer snarare
än att låta autopiloten sköta agerandet. Dessa fyra metoder
är:
1) att inte sätta upp måltavlan för pilen;
2) att hålla kontakt med hjärtat;
3) att se hinder som lärare;
4) att betrakta allt som sker som en dröm.
Om du inte satt upp måltavlan kan den inte träffas av en pil.
Detta betyder att varje gång du slår tillbaka med ord och
handling som orsakar smärta för andra så stärker
du ilskans mönster. Om det sker kommer säkerligen många
pilar att flyga i din riktning framöver.
Mönstret att slå tillbaka kan redan vara mycket starkt; men
varje gång du blir provocerad ges du en möjlighet att hantera
situationen på ett annat sätt än du varit van. Valet är
ditt: du kan fortsätta stärka din smärtsamma och handikappande
vana eller du kan skaka om den genom att hålla dig kvar på
din sits.
Varje gång du sitter still med otåligheten och ilskans hetta
utan att varken agera ut eller trycka ned så tämjer du dig
och stärker dig. Varje gång du agerar ut ilskan eller trycker
ned den blir du svagare; du blir mer och mer lik en vandrande måltavla.
Med åren kommer sedan nästan allting att väcka din ilska.
Så detta är den första metoden: kom ihåg att det
är du själv som sätter upp måltavlan och bara du
kan ta ned den. Inse att om du håller dig på din sits när
du vill ge igen bara 1,5 sekund längre än någonsin förut
så håller du på att upplösa ett mönster av
aggressivitet som, om du låter det ske, kommer att fortsätta
skada dig själv och andra för alltid.
Den andra metoden är instruktionen att hålla kontakten med
hjärtat: när du blir arg kan du kontakta den godhet och medkänsla
du redan har.
När någon som är psykiskt sjuk gör dig illa finns
möjligheten att förstå att de inte vet vad det är
de håller på med. Det finns en möjlighet att kontakta
ditt hjärta och känna sorg för att denna arma varelse inte
har kontroll över sig själv och därför skadar sig
själv genom att skada andra. Det finns en möjlighet att du inte
känner hat eller ilska även om du känner dig rädd,
utan kanske till och med känner att du vill hjälpa denna person
om du kan.
Faktiskt är det så att en galning är mycket mindre tokig
än en frisk person som skadar dig, för att s.k. friska människor
har möjligheten att inse att de sår frön till sitt eget
elände, sin egen förvirring och sin egen otillfredställelse.
Deras nuvarande aggressivitet ger upphov till fler och mer intensiva aggressionsmönster.
Den som alltid är arg har en smärtsam och vanligen mycket ensam
tillvaro. Den som gör dig illa styrs av mönster som kan fortsätta
skapa lidande för alltid.
Detta är alltså den andra metoden: kom ihåg att den som
gör dig illa inte behöver mer provokation och inte du heller.
Du kan ta kontakt med ditt eget hjärta och inse att i just dettta
ögonblick brinner miljoner människor av aggressivitet precis
som du och din motpart. Sitt still med din otålighet och ilskans
smärta, utan att agera ut den eller trycka ned den och låt
energins brännande kvalitet tämja dig och stärka dig och
göra dig välvilligare.
Den tredje metoden är instruktionen att se svårigheter som
lärare. Om det inte finns någon lärare i din närhet
som kan ge dig direkta personliga råd om hur du kan sluta göra
andra illa, var inte orolig! Livet självt kommer att ge dig tillfällen
att lära dig att hålla dig kvar på din sits. Den bråkmakare
som stör dig så, till exempel. Hur skulle du kunna få
ett tillfälle att öva tålamod utan denne? Hur skulle du
annars få chansen att lära känna ilskans energi så
intimt att den förlorar sin makt?
Det finns ett talessätt som säger att läraren alltid finns
med oss. Läraren visar oss alltid precis var vi är och uppmanar
oss att slappna av och öppna våra hjärtan och vårt
förstånd, uppmanar oss att inte tala och agera på samma
gamla inkrökta sätt, uppmanar oss också att inte trycka
ned eller dissociera. Så med den person som skrämmer dig eller
förolämpar dig, kommer du att ge igen som du gjort hundra tusen
gånger förut, eller kommer du att börja bli smart och
göra saker på ett annat sätt?
Just i det ögonblick när du är på väg att explodera,
kom ihåg detta: du är en lärjunge som får en lektion
i att sitta still med otåligheten och obehaget. Du är en lärjunge
som utmanas att sitta kvar på din sits och öppna dig för
situationen med så mycket mod och så mycket välvillighet
som du kan uppbringa.
Naturligtvis är det så att du, liksom otaliga lärjungar
före dig, ofta kan känna, "Jag är inte redo för
det här." Så ibland vill du bara springa därifrån
och ibland vill du sparka och skrika och ibland kommer du att sitta kvar
på din sits. På något sätt, gradvis, blir allt
detta en del av din förmåga att låta bli att göra
illa och del av din förmåga att förstå andras smärta
och förvirring och att hjälpa dem.
Problemet med denna och andra instruktioner är att vi har en tendens
att bli så seriösa och rigida vad gäller deras tillämpning.
Vi blir spända och nervösa för att vi anstränger oss
så att slappna av och vara tålmodiga. Det är här
som den fjärde ansatsen kommer in: det är till god hjälp
att föreställa sig att den som är arg, ilskan i sig och
måltavlan för ilskan är saker som händer som i en
dröm.
Du kan betrakta ditt liv som en film där du för tillfället
är huvudrollsinnehavaren. Du kan reflektera över din aktuella
situations brist på egentlig substans snarare än att fästa
så stor vikt vid allting. Den vansinnigt viktiga kampen, den vansinnigt
problematiska (eller självrättfärdiga) jag själv och
den vansinnigt viktiga motparten kan alla lättas upp betydligt.
När du vaknar från din sömn så vet du att fienderna
i dina drömmar är illusioner. Den insikten betyder att dramatiken
lägger sig avsevärt. På samma sätt kan du i stället
för att agera ut impulserna sakta ned farten och fråga dig
själv: "Vem är detta monolitiska jag som blivit så
förorättad? Vad är detta beröm och klander som kan
fånga mig på kroken som en fisk, som kan bränna mig som
en öppen flamma bränner en nattfjäril? Vad är det
som pågår här som gör att yttre omständigheter
har makt att driva mig från hopp till ängslan, från lycka
till förtvivlan, som en pingpongboll?"
När du upptäcker att aggressionen håller dig i sitt grepp,
kom ihåg detta: det finns inget skäl att ge igen eller trycka
ned. Det finns ingen grund för hat eller skam. Vare sig vi är
vakna eller sover rör vi oss helt enkelt från ett drömlikt
tillstånd till ett annat.
Om du minns denna instruktion kan du finna att den hjälper dig att
släppa taget och öppna upp ditt sinne.
Dessa fyra metoder för att vända ilskan och för att lära
sig lite tålamod kommer till oss från Kadampamästarna
som levde i 1200-talets Tibet. Dessa instruktioner har givit uppmuntran
till praktiserande i det förflutna och de är lika användbara
idag. Samma Kadampamästare gav rådet att inte fastna i obeslutsamhet.
De uppmanade oss att använda dessa instruktioner omedelbart idag
och inte säga till oss själva: "Jag ska göra det senare,
när dagarna blivit längre."
Texten
är ett utdrag ur boken "The
Places That Scare You. A Guide To Fearlessness In Difficult Times,"
av Pema Chödrön, publicerad av Shambhala Publications, 2001.
Publicerad här med tillstånd av förlaget. Översättning:
Thomas Jordan.
Shambhala
bad mig inkludera exakt följande text:
from
THE
PLACES THAT SCARE YOU by Pema Chodron. (c) 2001 by Pema Chodron. By
arrangement with Shambhala Publications, Inc., Boston, www.shambhala.com.
http://arbetsplatskonflikt.av.gu.se, Institutionen för arbetsvetenskap,
Göteborgs universitet.
|