Grundinställningar
till konflikter: Konsekvenser av olika synsätt på människans
natur Konservatismen betonar behovet av samhälleliga kontrollmekanismer för att begränsa omfattningen av konflikter i samhället. En närbesläktad idéströmning fokuserar i stället på den inre kontrollen. Den freudianska psykologin ser också människan som ett väsen med en starkt destruktiv potential i form av medfödda drifter som ständigt hotar att bryta igenom jagets och överjagets kontroll. Psykoanalysen betonar därför vikten av att individerna kan bygga upp ett stabilt jag som kan hålla de animaliska drifterna i schack. Den andra stora idéströmningen utgår från att människan i grunden är god. Förekomsten av destruktivitet, konflikter och våld i samhället förklaras med att den medfödda godheten på något sätt korrumperats av negativt inflytande från omgivningen. I varierande grad återfinns denna grundsyn i liberalismen och marxismen. Rousseau brukar nämnas som en inspiratör i dessa sammanhang. En modern variant säger att den mänskliga destruktiviteten uppkommer av otillfredställda grundbehov. Hos marxismen ses konflikter som ett resultat av förtryck. Om förtrycket upphävs kommer människans sanna och goda potential att frigöras. Följaktligen ligger tonvikten här inte alls på kontroll, utan på befrielse. För att vi ska uppnå ett samhälle med mindre destruktiva konflikter måste människan först befrias från förtrycket. Detta synsätt leder ofta till en mycket skeptisk inställning till konfliktlösning. Konflikter ska inte lösas, eftersom det innebär att man kompromissar med förtryckarna. I stället ska man befria sig genom att revoltera mot förtrycket. I den mildare formen, t.ex. i den liberala traditionen, ser man rötterna till social konflikter i otillfredställda behov och orättvisor. Man måste därför se till att människor får möjligheter att tillgodose sina grundläggande behov. Receptet för att undvika destruktiva konflikter är inte heller här i första hand kontroll, utan reformer för att undanröja frustrerade mänskliga behov. Den liberala/radikala grundsynen kan tillspetsat uttryckas som ondska är nedtryckt godhet. Liksom i den första idétraditionen finns här en motsvarighet på det inre planet. Människans natur är god, men negativa barndomsupplevelser har skapat förtryckande psykologiska strukturer (neuroser). Dessa kan leda till att människor söker tillfredställelse genom att dominera över andra, eller genom att eftersträva största möjliga egen vinning. Receptet är också här befrielse, men inte i form av revolution, utan i form av psykoterapi. Terapin hjälper individen att befria sig från de neurotiska strukturerna, vilket gör det möjligt för den sunda och goda kärnan att träda fram. Våra
grundläggande föreställningar om människans inneboende
natur kan alltså ha mycket långtgående konsekvenser
för hur vi ser på konflikter och konflikthantering, kanske
utan att vi har reflekterat över om vår människobild är
rimlig eller inte. Vid närmare betraktande är det givetvis alldeles
för enkelt att utgå från att människans natur är
vare sig ond eller god. Vi behöver en mycket mer nyanserad bild av
hur människor fungerar, samt en beredskap att se över och förändra
våra grundantaganden allt eftersom vi gör nya erfarenheter.
Det kanske bästa sättet att skärpa uppmärksamheten
kring våra grundantaganden och deras konsekvenser är att bekanta
oss med en rad olika synsätt, utifrån inställningen att
var och en förmodligen har någon egen viktig poäng att
komma med. På så sätt fångas vi inte så lätt
i en enda teori, utan stärker vår förmåga att se
på problem ur olika perspektiv.
En i världshistorien vida spridd övertygelse är att kosmos genomsyras av kampen mellan goda och onda andliga makter. Dessa makter har, enligt dessa kosmologier, en reell existens, och människans själ är det främsta slagfältet för deras kamp om herravälde. Det är varje individs uppgift dels att motstå frestelsen att förledas av de onda krafterna och dels att ställa sig i de goda krafternas tjänst. En sådan övertygelse kan ha mycket långtgående konsekvenser för hur man förhåller sig till konflikter. Har man identifierat en viss person (t.ex. Hitler, Salman Rushdie, eller Khomeini), en grupp (t.ex. kommunister, judar, eller homosexuella), eller en företeelse (t.ex. kvinnlig rösträtt, långt hår, eller islam) med det Onda så är det givetvis uteslutet att inlåta sig på förhandlingar eller kompromisser med dessa. Ondskan ska man inte skaffa sig goda relationer till, den ska förgöras. Identifierar man sig själv eller den egna gruppen med det goda finns det ingen större anledning att vara lyhörd för kritik eller avfällingar. Ekon av en
sådan trosföreställning uppträder inte sällan
i konfliktsituationer, när en eller flera parter identifierar sig
själva med det Goda och ser motparten som något som står
i vägen för förverkligandet av det Goda (och följaktligen
är redskap för ondskan). Ofta verkar sådana föreställningar
i det omedvetna, eller i alla fall utan att de är fullt medvetna.
Så länge en aktör agerar utifrån föreställningen
att det godas och det ondas representanter möts i en viss konflikt
kan motsättningarna få en mycket oförsonlig karaktär,
där endast fullständig seger är en acceptabel lösning.
En rad olika skolbildningar utgår från antagandet att människans natur inte är given av naturen eller av andliga makter, utan till allra största delen ett resultat av inlärning. Inom den samhällsvetenskapliga världen är detta synsätt för närvarande mycket populärt, t.ex. i form av socialkonstruktivism. Grundtanken i den mer socialt orienterade inlärningsansatsen är att individers föreställningar, värden, mål, och beteendemönster (t.ex. i konflikter) är resultat av en inlärningsprocess där individen assimilerat kulturens meningssystem. Den mer individorienterade ansatsen, t.ex. behaviourismen, betonar hur vi som individer lär in vissa förhållningssätt genom betingningsprocesser. Obehagliga erfarenheter leder till undvikande, försvar eller angreppsbeteenden, behagliga erfarenheter befäster vissa beteendemönster. Vi beter
oss som vi gör därför att så har vi lärt oss.
Om detta är ens grundsyn på människans natur är det
naturligt att betrakta konflikter som resultat av inlärda beteendemönster
eller inlärda värden. Vissa drar av detta slutsatsen att individer
bara i begränsad utsträckning kan hållas ansvariga för
destruktiva handlingar. Konflikter uppstår p.g.a. de präglingar
människor har, inte för att människan i grunden är
destruktiv. Vi har möjlighet att lära om, d.v.s. göra oss
av med inlärda värden och beteendemönster som leder till
destruktiva konflikter och i stället tillägna oss andra mönster
som gör det lättare för oss att umgås med konflikter
på ett konstruktivt sätt. Utbildning, information, träning
är alltså nyckelfaktorer för konflikthantering. Inlärningsansatsen betonar den kognitiva delen av människan. Det psykodynamiska synsättet tillmäter också yttre inverkan en stor betydelse för formandet av individens orientering i livet, men fokuserar på känslomässiga och omedvetna faktorer. Människans natur formas genom avgörande händelser och förhållanden i individens biografi. Får vi otillräckligt med kärlek som barn kan vi som ett försvar utveckla en narcissistisk personlighet, som innebär att vi strävar efter status, erkännande och makt för att kompensera för en underliggande känsla av att vara oönskad. Blir vi ofta överkörda och kränkta kan vi utveckla ett viljekomplex, d.v.s. febrilt sträva efter kontroll och makt över andra. Det psykodynamiska
synsättet ser neurotiska försvar som en mycket viktig orsak
till konflikter både i det privata och i det samhälleliga livet.
Inlärning via kunskap hjälper här föga, eftersom de
avgörande faktorerna ligger utanför den rent kognitiva domänen.
Vägen till förebyggande och lösande av konflikter består
i stället i terapeutisk bearbetning. Någonstans mellan inlärningsperspektivet och det psykodynamiska perspektivet finns medvetandestrukturansatsen. Denna säger att människans sätt att se sig själv, sina mål i livet och sin omvärld genomgår flera djupgående förändringar under barndom, ungdom och vuxenliv. Dessa förändringar påverkar individens sätt att tolka information. Formerna för att skapa mening av en själv och ens omgivning kan utvecklas under hela livet och dessa förändringar har djupgående konsekvenser för vad individen ser som viktiga mål och hur man föreställer sig att man bör handla. T.ex. är det en stor skillnad mellan å ena sidan en person som är helt identifierad med en yrkesroll och knyter sin självkänsla och sina livsmål till karriär och status och å andra sidan en person som är identifierad med förverkligandet av universella värden, som t.ex. alla människors väl. Även
detta perspektiv ser människans natur som något som befinner
sig i förändring, inte som något som är givet en
gång för alla. Möjligheten att förändras betonas,
men snarare i form av personlig mognad än i form av inlärning
av nya typer av kunskap eller genom terapeutisk bearbetning av neurotiska
mönster.
Det finns
alltså många olika grundperspektiv som vart och ett har sina
karakteristiska konsekvenser för hur man förhåller sig
till konflikter och konflikthantering. Olika individer attraheras av olika
perspektiv, vilket i sig kan skapa konflikter om vilken tolkning och vilka
hanteringsstrategier som är bäst. Jag hoppas att vetskapen om
att det finns mycket olikartade grundperspektiv leder till en beredskap
att fundera över vilka grundantaganden du själv har gjort och
vad dessa antaganden får för konsekvenser för ditt sätt
att förhålla dig. Min egen inställning är att det
finns ett eller flera guldkorn i de flesta perspektiv. I vilket fall som
helst är det förmodligen en stor fördel om man har förmågan
att pröva olika tolkningsmöjligheter när man har en konkret
konflikt framför näsan, snarare än att vara orubblig anhängare
av ett enda perspektiv.
Jordan, T. (2002), http://arbetsplatskonflikt.av.gu.se, Institutionen för arbetsvetenskap, Göteborgs universitet. |