Om vad som händer
med människor i konflikter
Det
kan vara till stor hjälp att tänka på konflikter som om
de vore en slags naturfenomen, som t.ex. ett lokalt kraftfält som
påverkar alla som kommer i dess närhet. När en konflikt
har uppstått och samlat på sig tillräckligt mycket kraft
börjar den inverka på och förändra hur människor
tänker och känner, vad de vill och hur de beter sig. Det kraftfält
konflikten utvecklar drar in de inblandade personer i vissa banor som
de fortsätter kretsa i om de inte kraftfullt bryter sig loss och
väljer att göra på något annat sätt.
Personer som inte medvetet noterar vad det är som håller på
att hända faller lätt offer för konfliktens kraftfält
och börjar bete sig på vissa ganska förutsägbara
sätt. Du kan läsa mer om konflikteskalation på avdelningen
Konfliktakademien.
Här ges några kortfattade ledtrådar till vad som brukar
hända med de människor som dras in i en konflikt (bearbetat
efter F. Glasl):
När en viss fråga inte går att lösa därför
att en annan person står i vägen för den lösning
man tänkt sig uppstår irritation. Denna irritation fungerar
som en slags infektion som tränger in i och förändrar de
inblandade personernas tankar, känslor, önskningar och beteenden.
Vad man ser och tänker: Irritationen gör att konfliktparterna
starkare tar fasta på vissa fakta och händelser, medan andra
viftas bort som ovidkommande. Det som upplevs som hotfullt och oroväckande
får en stor plats i synfältet och sysselsätter parterna
intensivt. Motpartens negativa och irriterande drag blir påtagliga,
medan de positiva sidorna försvinner ur synfältet. Irritationen
påverkar också tidshorisonten: parterna förlorar kontakten
med framtiden och deras tankar och reaktioner blir allt mer kortsiktiga.
Känslan av att viktiga saker står på spel gör att
det blir allt svårare att hålla sig öppen för att
omständigheterna kanske är komplicerade. I stället börjar
man förenkla allt mer, t.ex. genom att lägga all skuld på
en person. Allt detta leder till att de inblandade parterna bildar sig
allt mer olika uppfattningar om vad som hänt, varför det hänt
och vad som borde hända i framtiden.
Vad man känner: Parterna blir allt mer lättstötta,
irriterade, misstrogna och osäkra. Förmågan och viljan
till medkänsla avtar kraftigt. Stressen som konflikten medför
gör att det blir svårare att vara öppen för blandade
och motstridiga känslor, parterna blir därför allt mer
ensidiga i vad de känner och i sina känslouttryck.
Vad man vill: Konflikten innebär att någon annan står
i vägen för det man vill. Man måste räkna med att
den andre kommer att använda olika slags taktiker och påtryckningar
för att få igenom sin linje. Därför är det frestande
att binda fast sig vid väldigt specificerade krav och ståndpunkter,
som utgör fasta hållpunkter som man inte tänker ge efter
på. Om konflikten blir riktigt allvarlig börjar parterna se
varandra som de stora problemen. Önskningarna har här längre
inte med egna behov att göra, utan fokuseras på målet
att få bort den andre.
Hur man beter sig: Irritationen påverkar beteendet på
olika sätt beroende på personligheter och på situationen.
I en del fall innebär känslan av att vara blockerad att parterna
går till allt starkare verbala angrepp på varandra för
att med rå kraft försöka få den andre att ge efter.
I andra fall, ofta där blockeringarna är starka, börjar
parterna undvika varandra i stället. Man slutar prata direkt med
varandra och kommunicerar bara så mycket som är absolut nödvändigt.
Allt mer av kommunikationen sker genom handlingar, som t.ex. överkörningar.
Parterna känner sig starkt blockerade och upplever att de inte har
något annat val än att slå tillbaka på olika sätt.
På grund av de allt mer olika bilderna av verkligheten agerar parterna
ofta på ett sätt som får negativa konsekvenser för
den andra parten som vare sig är avsiktliga eller medvetna. Allt
mer negativa saker händer i konflikten, men ingen av parterna känner
att de själva är ansvariga för det som händer. Glasl
pratar om att det uppkommer demoniserade zoner där det händer
negativa saker som parterna varken är fullt medvetna om eller ser
sig själva som ansvariga för.
Bearbetat efter GLASL, F. (1999) Confronting conflict. A first-aid
kit for handling conflict, Stroud: Hawthorne Press.
Jordan,
T. (2002), http://arbetsplatskonflikt.av.gu.se,
Institutionen för arbetsvetenskap, Göteborgs universitet.
|